maanantai 27. helmikuuta 2017

Perjantai 24.2. - Peruskurssi: jalkalukkoja

Peruskurssin toiseksi viimeisellä kerralla tutustuimme jalkalukkojen ihmeelliseen maailmaan. Kisaviikonlopun jälkeisen väsymyksen vuoksi laitan tähän linkin Venlan kirjoittamaan parin vuoden takaisen peruskurssin tekstiin. Jutusta löytyy myös videomateriaalia.

Sunnuntai 19.2. ja Tiistai 21.2. - Shootteja, sprawlaaminen ja giljotiini

Pahoittelut, kun blogin päivittäminen on viivästynyt! Tässä nyt kuitenkin viimein treenikuvaus lopuista pystyottelukerroista.

Sunnuntaina lähdimme hyökkäämään kaverin jalkoihin shoottaamalla. Shootti tarkoittaa siis liikettä, missä syöksytään kaverin jalkoihin kiinni tavalla tai toisella. Ensimmäisessä versiossa lähtötilanne oli pystyotteluasento, missä omien jalkojen asento on vastakkainen kaverille: eli jos kaverilla on oikea jalka edessä, vaihdetaan oma asento sellaiseksi, että itsellä on vasen jalka etummaisena. Tästä asennosta lähdetään laskeutumaan maahan siten, että oma etummainen polvi tulee mattoon kaverin etummaisen jalan ulkopuolelle. Oma pää tule vasten kaverin kylkiluita ja takimmainen jalka pysyy suorana, jolloin saadaan työnnettyä kaveria hieman taaksepäin. Kaverin horjahtaessa  noustaan samalla vauhdilla ylös ja halataan kaverin jalka omaa kroppaa vasten. Vaihdetaan asento sellaiseksi, että omat jalat ovat molemmat kaverin jala ulkopuolella, toinen käsi pitää kaverin jalan hallussa ja toisella otetaan ote kaverin lantion ympäriltä. Tästä viedään kaveri mattoon pyyhkäisemällä tämän tukijalka pois alta ja tulemalla itse perässä mattoon (mieluiten hyvään sivukontrolliin). Oheisella videolla näkyy kohdasta 1:05 eteenpäin samanlainen shootti + alasvienti -kombo, joskin ote kaverin jalasta on kauempaa kuin mitä treeneissä harjoittelimme:


Seuraavaksi katsoimme shootista versiota, missä lähdetään hyökkäämään suoraan perinteisestä pystyotteluasennosta, missä kaverin asento on peilikuva omasta (eli molemmilla on esim. vasen jalka edessä). Shootti itsessään tapahtuu samanlaisella liikkeellä, mutta tällä kertaa oma etummaisen jalan polvi tulee kaverin jalkojen väliin (suurinpiirtein tämän edessä olevan jalan kohdalle). Pää tulee taas vasten kaverin kylkiluita ja käsillä otetaan halausote kaverin etujalasta. Taakse jäänyt tukijalka tuodaan kaverin nilkan taakse "merenneitoasentoon" eli sääri maahan polvi ulospäin ja jalkapohja sisäänpäin osoittaen. Tästä työnnetään kaverin kumoon nojaamalla ylävartalolla tämän jalkaa vasten.

Kolmannessa variaatiossa lähdetään shoottaamaan kaverin jalkojen väliin samoin kuin edellisessä versiossa, mutta tällä kertaa oma pää tuodaan vasten kaverin kylkeä (tämän etujalan puolelle) ja käsillä napataan ote kaverin molempien jalkojen takaa. Ote on parasta ottaa kaverin polvitaipeista tai vähän niiden yläpuolelta. Alasvientiä myös helpottaa, jos kaverin jalkoja saa puristettua yhteen. Seuraavaksi oma tukijalka tuodaan kaverin etujalan viereen ja kaveria lähdetään puskemaan kumoon kiertävällä liikkeellä. Tässä kädet keventävät kaverin jalkoja, päällä pusketaan kaveria sivulle ja tukijalka työntää voimakkaasti. Kaverin kaatuessa seurataan mukana mattoon ja tullaan jälleen hyvään sivukontrolliin. Oheisella videolla näkyvät kahden jalan alasviennin tärkeimmät yksityiskohdat:



Shootata voi siis monella tapaa ja erilaisia versioita on olemassa vielä paljon enemmän kuin mitä nyt kävimme treeneissä läpi. Mutta lähtipä kaverin jalkoihin hyökkäämään millä tavalla tahansa, niin tärkeää on muistaa hyvä asento (ei katsota maahan) ja liikkeen jatkuvuus. Shootatessa ei voi pysähtyä, vaan tärkeää on, että liikettä pyritään jatkamaan "kaverin läpi". Sinnikkyydellä ja liikkeellä saa myös korvattua paljon tekniikan puutteita, sillä päättäväisellä puskemisella kaverin saa yleensä lopulta kaatumaan, vaikka tämä aluksi puolustaisikin liikettä.

lauantai 18. helmikuuta 2017

Perjantai 17.2. - Peruskurssi: Pystypaini ja alasvientejä

Perjantaina peruskurssilla noustiin kirjaimellisesti uusiin sfääreihin, kun aloimme tutustua pystyottelun saloihin. Sekä Bjj:ssä että lukkopainissa matsit alkavat aina seisoma-asennosta, joten pystyottelu on olennainen osa kumpaakin lajia. Jos kaverin onnistuu viemään mattoon, saa palkkioksi yleensä sekä alasvientipisteet että hyvän position.

Ihan ensiksi katsoimme hyvää pystyotteluasentoa: toinen jalka on hieman edempänä, paino pidetään molemmilla jaloilla, polvet joustavat, selkä on suorana ja hieman eteenpäin taitettuna, katse kaverissa ja oma kädet lähellä yläkroppaa. Tästä on helppo lähteä liikkumaan eri suuntiin sekä pyrkiä horjuttamaan kaveria.

Pystypainia niskaotteella
Bjj:ssä kaveria pyritään usein horjuttamaan kauluksista tai hihoista vetämällä, mutta lukkopainissa tullaan yleensä puvun puuttuessa suoraan iholle. Teimme lämmittelyharjoituksena niin kutsuttua "pummelointia", missä lähtötilanteessa oman ja kaverin ristikkäiset kädet ovat menossa kainaloon ja toinen käsi on kaverin ojentajalla. Tästä molemmat lähtevät ujuttamaan ojentajalla olevaa kättä kainaloon ja asento vaihtuu peilikuvaksi. Harjoituksen tarkoituksena on paitsi lämmitellä, myös opetella kainalo-otteen hakemista, sillä onnistuessaan sillä saa todella hyvän hallintaotteen kaverista.

Bjj:ssä voi hakea otteita kaverin puvusta
Katsoimme treeneissä tilannetta, missä on saatu ujutettua molemmat kädet kaverin kainaloiden ali selkäpuolelle. Omista käsistä otetaan joko ns. kuppiote tai sitten tartutaan apinaotteella kiinni omasta ranteesta. Kyynärpäät vedetään taas kohti omia kylkiä, jotta ote olisi mahdollisimman tiukka. Tämän jälkeen astutaan oma taaempana oleva jalka hieman kaverin etujalan ohi (eli kaverista katsoen takaviistoon). Toinen jalka seuraa perässä ja samalla kierretään omaa yläkroppaa hieman sivulle, eli ikään kuin vedetään kaveria syliin. Kaveri jatkaa matkaansa mattoon ja itse seurataan perässä hyvään sivukontrolliin.

Mattoon mennään välillä rytinällä

Päivän toinen tekniikka oli nimeltään käsiveto, ja sitä voi lähteä tekemään tilanteesta, missä ei olla vielä kiinni kaverissa. Samaa tekniikkaa käytettiin myös perhosguardista kaverin posturen rikkomiseen. Pystyasennossa lähdetään työntämään kaverin (etummaista) kättä keskelle omalla samanpuoleisella kädellä (eli oikealla kädellä hyökätään kaverin vasempaan käteen). Ristikkäisellä kädellä otetaan puolestaan ote kaverin ojentajalta ja nykäistään käsi sivuun. Samalla liikkeellä astutaan oma taaempi jalka kaverin jalan viereen, jolloin oma lantio tulee kaverin lantiota vasten. Tästä tiputetaan omaa painopistettä alas polvilla joustamalla ja haetaan tiukka ote kaverin lantion ympäriltä. Oma yläkroppa on kiinni kaverin kyljessä ja kaverin jalka puristetaan omien reisien väliin. Tästä lähdetään kaatamaan kaveria siten, että kaverin jalkojen takan oleva jalka ojennetaan suoraksi: kantapää on matossa, varpaat kohti kattoa ja jalka kiinni kaverin jalassa. Tästä lähdetään istumaan mattoon ojennetun jalan lonkalle pienellä kiertoliikkeellä. Tiukka ote kaverin lantiosta takaa sen, että kaveri liukuu mukana jalan yli mattoon. Viimeistellään alasvienti taas hyvään sivukontrolliin.

keskiviikko 15. helmikuuta 2017

Tiistai 14.2. - Peruskurssi: avoin guard alta

Edelliset kaksi kertaa katsottiin työkaluja avoimeen guardiin alle, joten tällä kertaa keskityttiin guardin pelaamiseen päällä olijan näkökulmasta. Ensin katsottiin päällä olijan hyvää otteluasentoa, kun ollaan tilanteessa, jossa ei ole vielä otteita kiinni. Päällä ollessa tulisi tähdätä siihen, että oma pää olisi samalla tasolla kuin alla olijallakin. Tämä tapahtuu niin, että joustetaan polvista (eikä siis taiteta itseä selästä). Näin omiin jalkoihin jää vähemmän tilaa, minne kaveri voi hyökätä ja lisäksi oma liikkuminen on helpompaa. Guardin ohittaminen on helpompaa, kun saadaan kaveria horjutettua, joten lähdettiin rikkomaan kaverin hyvää asentoa, tavoitteena oli saada kipattua kaveri selälleen. Hyviä paikkoja kaverin kumoamiseen on työntää käsistä, hartioista tai otsasta ja napata kaverin nilkan takaa kiinni. On hyvä pitää mielessä, että kaikista paras tapa avoimen guardin ohittamiseen on ohittaa niin, ettei allaolija ole saanut omia otteita kiinni eli ei ole ns. menty kaverin guardiin.

Avoimessa guardissa pyritään olemaan matalalla ja joustamaan polvista

Jos kuitenkin kaveri on saanut omat jalat hookeiksi polvitaipeisiin, lähdettiin poistamaan hookkeja. Tuodaan kädet kaverin säärille rapuotteella, tuodaan omaa polvea sisäänpäin eli työnnetään polven avulla kaverin kantapäätä kohti pakaraa ja tehdään omalla jalalla tuulilasinpyyhkijäliike eli säärtä pyöräytetään viuhkamaisella liikkeellä. Näin saadaan oma jalka kaverin jalkojen väliin ja astutaan toista jalkaa hieman sivuun, jotta päästään tasapainoiseen asentoon. Huom, myös kädet auttavat painamaan jalkoja. Hookkien poistossa on tärkeää, että koko liikkeen ajan oltaisiin mahdollisimman tasapainoisessa asennossa. Eli ei lähdetä nostamaan omaa jalkaa suoraan ylöspäin, jolloin oma paino tulee kokonaan toisen jalan varaan. Useasti hookin poisto ei onnistu ensimmäisellä yrityksellä vaan vaatii kärsivällisyyttä ja useampia yrityksiä. Eli jos hookki ei lähde ensimmäisellä yrityksellä, lasketaan jalka maahan ja yritetään uudelleen.

Tehtiin tuulilasinpyyhkijään jatkoksi knee slide pass -ohitus. Kun on saatu astuttua toinen jalka kaverin jalkojen väliin, tuodaan tämän jalan puoleinen käsi kaverin lantiolle ja samalla lähdetään liuttamaan jalkaa kaverin reiden/nivusen päältä, polvea tähdätään mattoon. Samalla lantiolla oleva käsi liukuu kohti kaverin kainaloa, tuodaan pää kaverin pään viereen mattoon kiinni (samalle puolelle minne ollaan liukumassa) ja työnnetään kaverin päätä taas toiseen suuntaan (half guard -kerralta tuttu ”älä katto mua kun mä ohitan sua”). Toisella kädellä otetaan kontrolli kaverin ojentajan takaa. Jalka saadaan kokonaan ohi guardista niin, että liutetaan polvea suoraan sivulle, ja näin saadaan oma lantio mattoon. Viimeistellään ohitus hyvään sivusidontaan. Ohituksen onnistumisessa on tärkeää, että ajetaan polvea heti suoraan mattoon kiinni, otetaan kaverin kainalo haltuun ja ollaan koko ajan kohtisuorassa kaveriin nähden (ei siis käännetä selkää). Alla video ohituksen hahmottamiseen, tosin hieman erilaisilla yksityiskohdilla.



Toisena ohituksena katsottiin jalkaveto tilanteesta, jossa kaveri on tuonut jalat lantiolle. Otetaan saman puolen kädellä ote nilkasta, tuodaan omaa lantiota hieman eteenpäin, tuodaan lantiota taaksepäin ja samalla nilkalla olevalla kädellä tuodaan jalkaa sivuun ja otetaan toisella kädellä ote pohkeen takaa. Samalla tiputetaan oma lantio alaspäin kaverin lantion päälle. Otetaan kädellä hyvä kontrolli niskan takaa ja liikutaan jalat takana hyvään sivusidontaan. Jalkaveto on nimityksenä hieman harhaanjohtava, jalkaa ei siis varsinaisesti vedetä vaan siirretään pois tieltä. Tärkeintä tässä on saada lantiolla aikaan liike. Jalkavedossa auttaa myös se, kun työnnetään lantiolla ensin eteenpäin niin kaverin reaktio on yleensä tähän työntää jalalla. Näin ollen kun tuodaan lantiota taaksepäin, saadaan jalka jopa helpommin pois tieltä.

maanantai 13. helmikuuta 2017

Perjantai 10.2. ja sunnuntai 12.2. - Peruskurssi: Avoin guard alta

Keskityttiin sekä perjantain että sunnuntain treenit avoimen guardin pelaamiseen allaolijan näkökulmasta. Alta katsottiin otteluasentoa: istutaan selkä suorassa (ei nojata liikaa eteen tai taakse), ollaan toisella kankulla, toinen polvi osoittaa siis ylös. On tärkeää, ettei polvet osoita samaan suuntaan, koska tällöin kaverilla on helppo litata jalat yhteen ja lähteä ohittamaan guardia. Kankun puoleinen käsi tuodaan mattoon ja liikkuminen tapahtuu perskatkaravulla. Toinen käsi on edessä blokkaamassa kaverin otteiden hakua ja toisaalta myös hakemassa omia otteita kaverista. Tavoitteena on koko ajan olla kohtisuorassa kaverin edessä. Perskatkaravulla liikkuminen on helppoa (sivuille sekä eteen ja taakse), tehtiin harjoitusta, jossa kaveri liikkuu päällä ja tavoitteena on vaan seurata liikkeessä ja pyrkiä siis olemaan koko ajan kaverin edessä.

Avoimessa guardissa istutaan toisella kankulla

Jos kaveri pääsee astumaan ohi guardista lantion viereen, palautettiin guardia eli tuodaan itsemme takaisin kohtisuoraan kaverin eteen. Nostetaan lantiota, tuodaan lähempi jalka kaverin lantiolle. Koko ajan lantio ylhäällä liikutetaan koko kroppa keskelle ja toinenkin jalka tulee lantiolle. Toisena vaihtoehtona katsottiin katkarapu-taaksepäinkuperkeikkapalautus. Kun kaveri astuu ohi, tuodaan itsemme ulommaiselle hartialle ja tehdään katkapapu/kuperkeikka eli tuodaan lantiota kauemmas, jolloin saadaan vähän tilaa, joten saadaan palautettua jalat guardiin. Molemmissa guardin palautuksissa ideana on toimia mahdollisimman nopeasti kun kaveri on päässyt astumaan guardin ohi.

Tarkoituksena ei kuitenkaan vaan ole seurata kaverin liikkeitä ja puolustaa vaan lähdettiin hyökkäämään avoimesta guardista. Perjantaina katsottiin tilanteita, jossa kaveri on seisaallaan ja sunnuntaina tilanteita, että kaveri on polvillaan.

Perjantaina ensimmäisenä tehtiin yksinkertaista sisäänmenoa: kun toinen on seisallaan, otetaan kaverin ranteista kiinni ja liikutetaan omaa lantiota lähemmäs kaveria ja tuodaan omat jalat hookeiksi kaverin polvitaipeisiin. Jalat ovat kokoajan ”aktiiviset” eli jännitetään jalkapöytää ja avataan polvia ulospäin. Tästä voi lähteä liikuttamaan kaveria sekä liikuttamalla käsiä että jalkoja. Jalkoja voi tuoda myös kaverin lantiolle ja käsiä nilkoille. Kun liikutellaan kaveria aktiivisesti voi olla, että kaveri saattaa menettää tasapainonsa ja kaatua. Jos kaveri kaatuu, noustaan päälle ja ollaan näin ollen saatu kaveri sweepattua.

Pyrittiin saamaan otteet ranteista ja jalat hookeiksi polvitaipeisiin

Perjantain treeneissä ensimmäisenä varsinaisena sweeppinä katsottiin Jyväskylässä Hessu Hopona tunnettu sweeppi. Tämä sweeppi onnistuu erityisesti, jos kaveri astuu omat jalkansa lähelle lantiota (useasti esim. pystyynnousuavausta tehdessä) ja jalat ovat samassa linjassa. Tehtiin alkuun guardiin "sisäänmeno" eli otettiin ranteista kiinni, tuodaan lantiota eteenpäin ja jalat hookeiksi polvitaipeisiin. Jalat pysyivät polvitaipeissa hookkeina ja kädet tiputetaan kaverin nilkkojen taaksen. Kädet tulevat mahdollisimman alas, eli pikkurillin pitäisi olla matossa kiinni. Työnnetään jaloilla taaksepäin ja samalla aukaistaan polvia ulospäin ja samanaikaisesti myös vedetään käsillä nilkkojen takaa.  Kun tuntee, että kaveri lähtee kaatumaan, vedetään omat jalat taakse ja noustaan päälle. Sweepatessa on tärkeää nousta kunnolla päälle. Sweeppi on sweeppi vasta kun on päästy päälle kunnon kontrolliin. Päälle nousemisessa kannattaa aina käyttää hyödyksi toisen kaatumisen aiheuttamaa liikevoimaa. Sunnuntaina kerrattiin hessu hopoa niin, että kaveri teki ensin jo peruskurssin alkupuolella tutuksi tulleen pystyynnousuavauksen, mutta jättää jalat lähelle lantiota. Aukaistiin guardi, tuotiin jalat lantiolle ja kädet nilkkojen taakse ja tehtiin hessu hopo eli työnnetään jaloilla lantiolta ja vedetään nilkkojen takaa. Hessu hopon voi siis tehdä joko niin, että jalat ovat polvitaipeissa tai lantiolla.



Myös toiseen perjantain sweeppiin tehtiin samainen sisäänmeno eli saadaan kaverin ranteista otteet ja jalat ovat hookkeina polvitaipeissa. Vaihdetaan toinen käsi ristikkäiseen ranteeseen ja toinen käsi nilkan taakse. Sen puolen jalka, jolla on nilkan takaa kiinni, nostetaan polvitaipeesta lantiolle. Nostetaan lantiolla olevalla jalalla hieman ylöspäin, jolloin jalka kevenee. Toinen jalka tippuu polvitaipeesta nilkan taakse. Lantiolla olevalla jalalla työnnetään ja nilkalla olevalla kädellä vedetään ja kaveri kaatuu. Taas vedetään omat jalat taaksepäin kun kaveri lähtee kaatumaan ja viimeistellään sweeppi eli tullaan kunnolla päälle.



Sunnuntaina keskityttiin tilanteeseen, jossa kaveri on alhaalla eli polvillaan. Omat jalat ovat taas kaverin jalkojen välissä, kaverin sisäreisien kohdalla ja polvet osoittavat ulospäin. Tämä tilanne on nimeltään perhosguard.
Naiset perhosguardissa

Katsottiin ensimmäisenä vaihtoehtona perhossweep. Sukelletaan toinen käsi kaverin kainalon alitse selkään. Tuodaan pää kiinni kaverin rintakehään. Ollaan siis yläkropalla aivan liimautuneena kiinni kaverin yläkroppaan. Otetaan toisella kädellä kaverin ojentajan takaa kiinni ja tuodaan omaa kyynärpäätä kohti omaa kylkeä, jolloin saadaan kaverin käsi hyvin kontrolliin. Toisena vaihtoehtona on ottaa kaverin ranteesta kiinni, ja tuoda kättä sisäänpäin, mutta tämä vaatii enemmän voimaa kuin ensimmäinen vaihtoehto. Useasti tässä vaiheessa ollaan hieman liian lähellä kaveria, joten tuodaan vähän omaa lantiota kauemmas, jotta saadaan tilaa. Lähdetään kaatumaan omalle hartialle, sille puolelle jolta on kaverin ojentajan takaa kiinni. Samalla liutetaan saman puolen jalkaa kaverin edestä toiselle puolelle. Toinen jalka on edelleen guardissa kaverin sisäreidellä. Tällä jalalla nostetaan tai paremminkin ohjataan liikettä. Sweeppi viimeistellään yleensä hyvään sivusidontaan (jos päästään mounttiin, niin hieno homma!). Tämä sweeppi onnistuu erityisesti jos kaveri lähtee tuomaan painoaan eteen, jolloin saadaan käytettyä toisen liikettä hyödyksi.


Sunnuntaina toisena vaihtoehtona perhosguardista katsottiin käsivedolla selkään meno. Otetaan kädellä kaverin saman puolen ranteesta ote. Kädellä ohjataan kättä sisäänpäin ja otetaan ristikkäisellä kädellä ote ojentajan takaa. Samalla toinen jalka tuodaan ulkopuolelle, toinen käsi tulee mattoon liikutetaan itseä perskatkaravulla sivulle ja samalla liikkeellä nykäistään kaverin ojentajan takaa. Näin ollen saadaan siis liikutettua kaverin yläkroppa siihen kohtaan, missä oma kroppa oli aiemmin, Tästä kivutaan selkään samaan tapaan kuin pari viikkoa sitten half guardista katsotussa selkään menossa. Mikäli liikkeen saa ajoitettua hyvin ja se tulee kaverille yllätyksenä, saattaa kaveri tulla naama edellä mattoon mahalleen.

Avoimessa guardissa kaveri harvemmin on vain joko alhaalla tai ylhäällä vai vaihtelee omaa tasoaan, jolloin omilla hookeilla tulee seurata mukana. Eli jos kaveri lähtee nousemaan ylös, omat hookit seuraavat heti mukana ja tulevat polvitaipeisiin. Kuten sanottu, perhossweep on erityisen hyvä vaihtoehto kun kaveri tuo painoa päälle, käsivedolla selkäänmeno onnistuu vaikka kaveri on guardissa hyvässä ryhdikkäässä asennossa, mutta mikäli kaveri nojaa paljon taaksepäin, voidaan yksinkertaisesti lähteä työntämään kaveri kumoon. Tätä ei varsinaisesti tekniikkana katsottu treeneissä, mutta kannattaa pitää mielessä. Lisäksi kannattaa muistaa, että vaihtoehtona avoimesta guardista, erityisesti kun kaveri on alhaalla, on yksinkertaisesti ottaa suljettu guardi kiinni.

keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Tiistai 7.2. - Peruskurssi: Juji, triangeli ja omoplata sekä näiden puolustaminen

Tiistaina treenin aiheena oli nk. pyhän kolminaisuuden lopetukset eli käsilukko, triangeli sekä omoplata suljetusta guardista tehtynä. Nämä kolme lopetusta ketjuttuvat mukavasti toisiinsa siten, että kaverin puolustaessa yhtä lopetusta on mahdollista aina vaihtaa seuraavaan.

Tarkemmat kuvaukset päivän tekniikoista voi lukea täältä. Lopetusten ketjuttamisessa korostui oman lantion aktiivisuus, eli käytännössä se, että lantiota pidetään tarpeeksi korkealla ilmassa. Tällöin kontrolli kaverista on huomattavasti tiukempi ja lopetuksesta toiseen siirtyminen helpottuu. Ketjutuksen lisäksi kaikkia kolmea lopetusta voi toki hakea myös suoraan sellaisenaan; esim. triangelille avautuu hyvä paikka, jos kaveri päällä leikkii supermiestä, eli työntää toista kättään suoraksi eteen.

Päivän 1. uusi lopetus: triangeli eli kolmiokuristus

Päivän 2. uusi lopetus: omoplata

maanantai 6. helmikuuta 2017

Perjantai 3.2. ja sunnuntai 5.2. - Peruskurssi: half guard

Perjantaina ja sunnuntaina tutustuttiin uuteen positioon nimeltään half guard. Perjantaina keskityttiin half guardiin allaolijan ja sunnuntaina päälläolijan näkökulmasta. Aiheesta löytyy hyvä blogiteksti viime vuodelta, joten en kirjoita uutta tekstiä.

Tiistaina opetellaan uusia lopetuksia ja kerrataan suoraa käsilukkoa, joten kannattaa tulla paikalle!