maanantai 16. tammikuuta 2017

Sunnuntai 15.1. - Peruskurssi: Suljettu guard, avaus ja ohitus

Tällä kertaa peruskurssilla tutustuttiin positioon nimeltä suljettu guard. Suljetussa guardissa alla olija on selällään ja on kietonut jalkansa päällä olijan ympärille. Vaikka suljettu guard on ns. neutraalipositio eli kumpikaan ei ole ”niskanpäällä”, on alla olijalla yleensä enemmän vaihtoehtoja sekä lopetuksiin että pistesuorituksiin. Jotta päällä olija pääsee hyökkäämään, tulee hänen ensin avata guardi ja ohittaa se. Tänään keskityttiin nimenomaan suljettuun guardiin nimenomaan päällä olijan näkökulmasta.

Suljetussa guardissa allaolija on on kietonut jalat päälläolijan ympärille

 Katsottiin yleisesti päällä olijalle, miten suljetussa guardissa tulisi olla. Päällä ollessa pitäisi ensisijaisesti säilyttää hyvä posture eli ryhdikäs asento. Selkä pidetään suorana, eli ei nojata eteenpäin tai taaksepäin. Asennon pitämisessä auttaa se, että katse osoittaa suoraan eteenpäin, eikä siis tuijotella kaveria. Lantiota tuodaan hieman eteenpäin ns. tuhmana lantiona. Tällä pienellä liikkeellä saadaan lantion voimaa käyttöön, joten alla olijalle posturen rikkominen on hankalampaa. Omat kyynärpäät pidetään lähellä omia kylkiä (taas t-rex kädet!), jottei kaveri saa eristettyä niitä ja haettua lopetuksia. Toinen käsi tulee raamiksi kaverin rintalastan/pallean kohdalla ja toinen käsi lantion kohdalle. Rintalastan kohdalla oleva käsi estää kaveria nousemasta ylös tai vetämästä alas. Jos kaveri siirtää tämän tukikäden pois, siirretään toinen tilalle. Kädet liikkuvat siis koko ajan, jos kaveri poistaa etummaista kättä.

Jos kaveri saa vedettyä alas, turva-asento pelastaa: oma naama viedään vasten kaverin vatsaa ja kädet kiinni tämän vartaloon. Asentoon ei ole tarkoitus jäädä, vaan sieltä noustaan mahdollisimman nopeasti takaisin hyvään posturaan. Kädet koko ajan kaverissa kiinni ja lantion voimalla. 

Jos kaveri saa posturen rikottua, palautetaan posture turva-asennon kautta
 Lähdettiin avamaan guardia ns. pystyynnousuavauksella. Otetaan kaverin toinen käsi haltuun ja painetaan se kaverin kroppaan kiinni molemmin käsin. Tuodaan hieman painoa toiselle puolelle, nostetaan sen puoleinen jalka pystyyn jonka puoleinen käsi on hallussa, jonka jälkeen tuodaan painoa hieman toiselle puolella ja nostetaan toinen jalka ja noustaan suoraan pystyyn ja työnnetään omaa lantiota eteenpäin. Pystyyn noustessa on tärkeää suunnata liike suoraan ylöspäin, tässä auttaa se että tuodaan painoa aina ensin vastakkaiselle puolelle, kuin minkä puolen jalka nousee. Myös se auttaa, että katse on suunnattuna koko liikkeen ajan suoraan eteenpäin, eli ei siis edelleenkään tuijotella kaveria silmiin. Kun päästään ylös, tuodaan toista jalkaa hieman taaksepäin ja työnnetään kaverin polvesta alaspäin, jolloin guardi saadaan auki.

Suljetun guardin avaus meneillään

 Kun saatiin guardi auki jatkettiin suoraan ohitukseen. Tehtiin tällä kertaa toreador- eli härkätaistelijaohitus. Kyseiseen ohitukseen on monta eri tapaa, mutta tehtiin se nyt niin, että otettiin kaverin säärien kohdalta kiinni ns. rapuotteella ja painettiin jalkoja kohti kaverin kroppaa. Tuotiin omat jalat taakse, eli tuodaan itsemme lankkuasentoon, jolloin saadaan paino/paine kaverin päälle. Lähdettiin kiertämään jommalta kummalta puolelta ohi. Omat jalat pysyvät koko ajan mahdollisimman kaukana ts. tavoitteena on pitää hyvä lankkuasento koko liikkeen ajan, jolloin paine ei katoa. Ohitus viimeistellään hyvään sivusidontaan. Ohittaessa jalkoja työnnetään hieman sivuun, jotta saadaan tilaa ja kierretään kunnolla kaverin ohi. Kiertää voi jopa kaverin pään puolelle asti, jolloin päädytään ns. north-southiin.

lauantai 14. tammikuuta 2017

Perjantai 13.1. - Peruskurssi: Sivusidonta ja mounttiin meno

Perjantaina peruskurssi jatkui sivusidonnan maailmaan tutustumisella. Kiireisen viikonlopun vuoksi laitan linkin viime vuoden peruskurssin tekstiin aiheesta.

Kiirettä on pitänyt, koska olin tänään Helsingissä naisten seminaarilla, jota oli vetämässä yhdysvaltalainen mustavöinen Kristina Barlaan. Leirillä opittuja tekniikoita on luvassa peruskurssin jälkeen!
Kristinan kainalossa
Peruskurssin treenit jatkuvat huomenna sunnuntaina klo 13.00!

keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Tiistai 10.1. - Peruskurssi: pako mountista


Uusi peruskurssi pyörähti upeasti käyntiin, kun paikalla oli yhteensä 37 naista! Kiitos kaikille treeneihin osallistuneille, meininki oli aivan mahtava. Näin treenien vetäjänä tällaisesta joukosta saa myös mukavasti energiaa itselle ja uskoa siihen, että ollaan Fight Like a Girl Clubissa tehty asioita oikein. Vuorossa on tosiaan järjestyksessään kahdeksas Jyväskylässä järjestetty naisten peruskurssi. Tämän blogin tarkoituksena on toimia treenipäiväkirjana, josta voi käydä muistelemassa, mitä treeneissä tehtiinkään. Jos treenit jäävät jostain syystä välistä, voi täältä myös käydä kurkistamassa, mitä on tehty. Treenikuvausten kirjoittaminen on kuitenkin välillä haastavaa ja jos ei ole ollut treeneissä paikalle, ei kirjallisesta kuvauksesta välttämättä saa selkeää kuvaa, mitä on tehty. Linkitellään juttuihin kuitenkin parhaamme mukaan myös videoita ja kuvia, jotta havainnollistaminen olisi helpompaa.


Meitä oli näin paljon paikalla! Kuva: Anna Ruuskanen

Peruskurssi aloitettiin perinteisesti mahdollisimman huonosta tilanteesta eli kun on jouduttu mounttiin alle. Mount on positio, jossa maataan selällään ja kaveri istuu päällä. Päällä olijalle tämä on luonnollisesti hyvä paikka ja onkin positio, jota kannattaa tavoitella (kisoissa mounttiin pääsemisestä saa myös pisteitä). Alla olijalle tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että poispääseminen vaatii paljon töitä ja energiaa. Alla ollessa on hyvä muistaa, ettei kannata ojennella käsiä, vaan kädet tulee pitää lähellä omaa kroppaa. Ajatuksena monesta positiosta onkin vetää omia kyynärpäitä kohti omia kylkiä eli ns. t-rex-kädet.

Mountissa

Mountista pakenemista varten opeteltiin kahta lajin tärkeintä liikettä eli katkarapua ja siltaa. Molemmissa liikkeissä korostuvat lantion ja jalkojen yhteistyö. Jalkojen tehtävänä on ponnistaa tukevasti maasta, ja lantio johtaa liikettä. Katkarapu on liike, jonka tarkoituksena on saada lantio liikkeelle matossa. Katkarapua harjoitellaan usein salin päästä päähän tehtävänä liikesarjana: lähtö tapahtuu selällään, jalat tuodaan lähelle omaa takamusta. Jaloilla ponnistetaan lantio ilmaan (silta) ja samalla käännytään toisen hartian varaan ja liikutetaan lantiota taakse. Mount -paossa tähän lisätään käsillä työntäminen (kämmenet päällekkäin), yleensä joko kaverin polven tai lantion kohdalta. Monesti katkarapuja joutuu tekemään useamman, jotta todella pääsee tilanteesta pois. Useasti voi joutua myös vaihtamaan katkarapuilusuuntaa eli kääntymään toiselle kyljelle, että saadaan tarpeeksi tilaa työntää lantio pois kaverin alta. Pako on onnistunut vasta kun koko kroppa on saatu kaverin alta pois, ja ollaan niin sanotusti guardissa (jalat itsen ja kaverin välissä). Opeteltiinkin paon jälkeen myös tuomaan jalat väliin eli tulemaan kunnolla guardiin ja ottamaan myös otteet kaverin ranteista, ettei kaveri pääse heti takaisin mounttiin. Alla havainnollistava video katkarapuliikkeestä.



Toisena vaihtoehtona mountista alta pakenemiseen katsottiin siltapako. Kun katkarapupaossa pyrittiin vain pääsemään kaverin alta pois, siltaamalla pyritään myös pääsemään itse kaverin päälle. Ensin haetaan kaverin toinen käsi haltuun; tämä tehtiin treeneissä ensin siltaamalla voimakkaasti, jotta kaveri joutuu ottamaan tukea maasta. Kaverin toinen käsi, "tukikäsi", haetaan omaan kainaloon ja suljetaan tiukasti sinne. Oma käsi tuodaan siis ensin sisäkautta ja tuodaan kaverin käden yli, käsi saadaan pidettyä tiukasti kiinni, kun tuodaan omaa kämmentä mahdollisimman pitkälle omaan rintaan. Tämän jälkeen sillataan uudestaan kaverin tukikäden puoleisen hartian yli, ja samalla käännetään koko paketti ympäri. Vapaalla kädellä voi auttaa työntämällä kaveria kainalon tienoilta. Liike päättyy usein siten, että kaveri jää alle ja ottaa suljetun guardin kiinni (kaverin jalat ovat kropan ympäri kiinni). Suljettu guard on neutraali positio, joten huonosta paikasta on päästy parempaan tilanteeseen. Alla video siltapaosta, jossa lisäksi blokataan myös jalkaa. Tärkeintä kääntämisen onnistumisessa on kuitenkin tehdä siltaamisliike yläviistoon, jolloin jalan nappaaminen ei ole välttämätöntä.


Kaikki selvisivät hienosti peruskurssin ensimmäisistä treeneistä, joten kuten treeneissä sanottiin, lajin vaikein asia on nyt opittu. Tästä eteenpäin siis helpottuu :) Perjantaina jatketaan klo 18.30. Vielä mahtuu ja ehtii kurssille mukaan!

maanantai 9. tammikuuta 2017

Tiistai 3.1. - Stiff arm

Aloitettiin vuosi 2017 avoimella guardilla. Allekirjoittaneella on ollut ongelmia avoimen guardin kanssa, jos kaveri lähtee ohittamaan kaukaa. Treenattiin tähän yksinkertaista puolustusta, eli stiff armia. Ainahan toki on parasta ettei kaveri saa otteita vaan tehdään ensin omat aloitteet. Toisaalta, jos kaveri saa lahkeet kiinni, aina parempi jos saadaan otteet heti irrotettua ja taas oma guardipeli käyntiin. Toisinaan kuitenkin ollaan myöhässä ja kaveri pääsee kiertämään. Tällöin yksinkertainen tapa puolustaa on ottaa sen puolen kädellä, jonne kaveri on kiertämässä, ote kaverin hihasta ja suoristetaan oma käsi aivan suoraksi. Toinen käsi on kämmen matossa ja sen avulla perskatkarapuillaan niin, että päästään takaisin kohtisuoraan kaveria vasten. Samalla pyritään irrottamaan kaverin otteet ja otetaan omat omat otteet ja hookit ja lähdetään heti liikuttamaan kaveria. Drillattiin treeneissä tätä myös niin, että tehtiin perään sweeppi. Tärkeintä stiff armissa on oikeasti lyödä oma käsi aivan suoraksi ja lisäksi olla toisen käden varassa (eli ei voi maata kyljellään). Stiff arm toimii yleensä myös, vaikka kaveri olisi jo kiertänyt lähelle päätä, joten ei kannata luovuttaa liian aikaisin!

Tällä viikolla tyttötreeneissä alkaakin taas uusi peruskurssi. Ilmoittautuneita on runsaasti, joten saadaan taas paljon uusia naisia treenimatolle!

torstai 29. joulukuuta 2016

Maanantai 26.12. - Vierailulla Pohojammaalla

Joulun aikaan on hyvä levätä, syödä ja viettää aikaa perheen kanssa, mutta onneksi jujutsustakaan ei ole pakko kokonaan pitää taukoa - ei edes Pohjois-Pohjanmaan ytimessä.

Heli ja Laura olivat viettämässä joulua kotikonnuillaan Ylivieskassa, missä he kävivät vierailemassa paikallisen Vieskan Voiman BJJ-jaoston treeneissä. Perinteisillä painilajeilla on pitkät juuret niin Ylivieskassa kuin muuallakin Pohjanmaalla, mutta BJJ on näillä lakeuksilla varsin tuore tuttavuus. Marraskuusta alkaen Vieskan Voima liittyi kuitenkin SBJJL:n jäseneksi ja seurassa on useita aktiivisia BJJ- ja lukkopainiharrastajia. Naisharrastajia ei Ylivieskassa BJJ:n puolella vielä ole, mutta vapaapainissa Vieskan Voimalla on vahva ja menestynyt tyttöjaosto. BJJ-miehet ottivat kuitenkin Fight Clubin vierailijat lämmöllä vastaan ja jouluherkut sulivat tehokkaasti hikisten sparrien aikana.

Heli, Laura ja ViVo BJJ:n pojat

Kiitoksia paineista Ylivieskan porukalle ja onnea uude(hko)lle BJJ-seuralle tulevaan vuoteen!

ViVo BJJ:n Facebook-sivu löytyy täältä.

keskiviikko 28. joulukuuta 2016

Tiistai 27.12. - Sweeppi de la rivasta

Vuoden viimeisissä tyttötreeneissä katsottiin taannoin Turussa Hilti-leirillä Tero Pyylammen näyttämä sweeppi de la rivasta. Alla leirillä (ei niin taitavasti) kuvattu video tekniikasta Hannan näyttämänä, Laura uhrina, ilman sen kummempia selostuksia. Treeneissä olleet saanevat videosta jonkinmoisia muistikuvia siitä, mitä tehtiin.

video

keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Tiistai 20.12. - X-passia ja tonttutemppuja

Treeneissä jatkettiin jälleen x-passin parissa. Kerrattiin aiempien treenien asiat eli itse x-pass ja siihen jatkona tehty knee slide. Lisäksi käytimme aikaa sisäänmenon ja kaverin horjuttamisen drillaamiseen liikkeestä. Jos avoimessa guardissa ei ole otteita kiinni, on allaolija usein ns. perskatkarapuasennossa, jossa tämän jalat ovat lähellä takamusta. Tällöin jalkojen välissä ei välttämättä ole tilaa johon astua, mikä olisi x-passin onnistumisen edellytys. Mitään yksittäistä hienoa kikkaa tilan tekemiseen ei ole, mutta päälläolijan kannattaa lähteä rohkeasti liikkumaan kiertävällä liikkeellä kaverin ympäri ja tehdä nopeita suunnanmuutoksia. Näin tehdessä kaverin jalkojen väliin yleensä aukeaa pieni tila. Myös omia käsiä voi käyttää horjuttamalla kaveria esim. hartioista tai polvista, mutta tällöin kannattaa olla varovainen, ettei kaveri pääse nappaamaan hihoja kiinni ja pelaamaan guardia. Pidetään siis etäisyys hyvänä, kunnes päätetään astua kaverin jalkojen väliin ja lähetään saman tien ohittamaan.

Koska nämä olivat viimeiset tyttöpainit ennen joulua, harjoittelimme tunnelmaan sopivasti myös hieman tonttumaisempia tekniikoita. Näistä todistusaineistoa oheisella videolla. :)


Leppoisaa joulunalusaikaa kaikille! Palaamme sorvin ääreen taas viikon päästä!