keskiviikko 23. marraskuuta 2016

BJJ.n ja lukkopainin peruskurssi naisille alkaa tammikuussa 2017


Jyväskylän Fight Club tarjoaa jälleen naisille suunnatun lukkopainin ja brasilialaisen jiu-jitsun peruskurssin!


Kurssi alkaa tiistaina tammikuun 10. päivä ja kestää seitsemän viikkoa. Kurssin jälkeen voi osallistua kesäkuun loppuun saakka kaikkiin Fight Clubin treeneihin, eli lukkopainin ja brasilialaisen jiu-jitsun lisäksi myös vapaaottelu kuuluu kurssin jälkeiseen treenivalikoimaan.

Peruskurssin tavoitteena on opetella lajin perustaitoja eikä hyvää kuntoa tai aikaisempaa kamppailulajitaustaa edellytetä. Lajia voi harrastaa sekä harratus- että kilpailumielessä, ja se sopii kaiken kokoisille, niin naisille kuin miehillekin. Kurssin alaikäraja on 15 vuotta, ja tämä kurssi on tietysti nimensä mukaisesti vain ja ainoastaan tytöille ja naisille.

Varusteiksi käy t-paita ja sortsit/verrytteluhousut, suosituksena on hartiat peittävä paitamalli. Myös bjj-, judo tms. budopukua voi käyttää halutessaan. Kenkiä emme matolla käytä. Varaa mukaasi sisätossut, joilla kuljet eteisestä pukuhuoneeseen ja pukuhuoneesta saliin sekä pyyhe, jolla voit kuivata jalkasi pestyäsi ne alakerran suihkussa ennen harjoituksia.


Kurssin päävetäjinä toimivat BJJ:n purppuravyöt Elina Tolonen ja Heli Siltala. Myös apuvetäjät ovat kokeneita treenaajia, joten laadukas opetus on taattua alusta saakka. Treenipaikkana toimii Fight Clubin uusi upea treenisali, joka sijaitsee Jyväskylän Kypärämäessä osoitteessa Erämiehenkatu 14.

Harjoitusajat:
tiistaisin kello 18:00-19:30
perjantaisin kello 18:30-20:00
sunnuntaisin kello 13:00-14:30

Kurssin hinta: 150 €, maksetaan kurssin alussa. Kaksi ensimmäistä kertaa voi käydä kokeilemassa ilmaiseksi ja kurssimaksu on mahdollista suorittaa kahdessa osassa. Peruskurssin hinnalla saa jatkaa treenaamista Fight Clubilla kesäkuun loppuun saakka.

Ilmoittautuminen:
Jyväskylän Fight Clubin nettisivuilla (lomake ilmoituksen lopussa)

Lisätietoja: heli.siltala[at]gmail.com tai 044 514 0861 (Heli Siltala)


Tapahtuma myös Facebookissa.

Tervetuloa kurssille!

Tiistait 15.11. ja 22.11. sekä sunnuntai 20.11. - Guardin ohittamista

Viime kerrat ollaan keskitytty guardin ohittamiseen. Ei olla niinkään katsottu mitään tarkkaa tekniikkaa vaan on drillattu paljon omia ohituksia. Mielessä on ollut viikonloppuna järjestettävät BJJ:n SM-kisat. Molempina tiistaina ollaan hieman hiottu spider guardin ohittamista; sekä normaalien spider hookkien poistamista että lasson poistoa.

torstai 17. marraskuuta 2016

Sunnuntai 13.11. - Guardin ohittamista

Sunnuntain treeneissä ohiteltiin avointa guardia. Ensin drillailimme kaverin hookkien irroittamista tuulilasinpyyhkijä-liikkeellä ja jalkojen kontrolloimista painamalla omalla jalalla kaverin nilkkaa/säärtä lähelle tämän lantiota. Tällöin kaverin jalat ovat varsin voimattomat ja ohi puikkaaminen helpottuu.

Toisena drillimme lähimme irrottamaan ja ohittamaa kaverin reverse de la riva -hookkia. Ihan ensimmäiseksi kuoritaan kaverin mahdollisesti lantiolla oleva jalka pois esim. kyynärpäällä työntämällä ja pidetään huolta, että kaveri ei myöskään saa palautettua tätä raamia. Tämän jälkeen lähdetään tuomaan omaa hookattua polvea mattoon samaan tyyliin kuin knee slide -ohituksessa. Tämä on kuitenkin vain hämäys, jonka tarkoituksena on irrottaa kaverin mahdollinen ote nilkan takaa sekä heikentää de la riva -hookkia. Saman tien, kun oma polvi on käynyt maassa, lähdetäänkin nousemaan takaisin ylös ja koukataan hookki irti tuulilasinpyyhkijällä. Samalla työnnetään kaverin jalkoja pois päin polvista siten, että ulommainen käsi on kaverin polven sisäpuolella ja lähempi puolestaan ulkopuolella. Tästä ohituksen voi viimeistellä tuomalla polven kaverin pakille. Toinen vaihtoehto on aurata polvi toiseen suuntaan ja tuoda se kaverin kauemman jalan päälle prässäten samalla painon kaverin lantion päälle. Tästä ohituksen voi viimeistellä liukumalla hyvällä kontrollilla ohi.

keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Tiistai 8.11. - Taistelutilanteita

Tällä kertaa ei katsottu mitään uutta tekniikkaa, vaan valmistauduttiin muutaman viikon päästä oteltaviin BJJ:n SM-kisoihin. Tehtiin harjoituksia taistelutilanteista. Useasti ns. scramble-tilanteet ovat ne, joissa matsit ratkaistaan ja mitataan kumpi haluaa voittaa enemmän. Kisoihin valmistautuessa olisi siis hyvä saada myös treeniä näihin tilanteisiin. Yleensä suoritukset eivät ole teknisesti kovinkaan nättejä, vaan enemmän väkisin vääntämistä ja puskemista. Ainakin allekirjoittaneella huomasi heti tämän treenin jälkeen, että myös normaaleissa sparrierissä asenne oli hyökkäävämpi ja tahtotila voittaa jäi hyvin päälle. Kaikinpuolin mahtitreeni siis!

keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Tiistai 1.11. - Edellisen viikon ohituksia

Kerrattiin viime viikon tiistaina käytyjä Laurence Fouillat'n seminaarissa opittuja ohituksia. Lisäksi yhdistettiin edellisenä tiistaina tehtyyn reverse de la rivan purkuun ja ohitukseen viime sunnuntaina läpikäyty x-pass. Edellisenä tiistaina reverse de la riva purettiin ja lähdettiin ajamaan polvea kaverin jalkojen väliin ja tehtiin ohitus hitaasti hyvällä kontrollilla. Toinen hyvä vaihtoehto on siirtyä suoraan x-passiin. X-pass ei ole aivan niin hyvin kaveria kontrolloiva ohitustapa kuin edellisellä viikolla katsottu, mutta hyvin ja nopeasti toteutettuna oikein oiva tapa ohittaa.

maanantai 31. lokakuuta 2016

Hannalle musta vyö 29.10.2016!

Lauantain Hiltin suurleirillä Turussa tehtiin jälleen historiaa kun Suomen maahan saatiin jo kolmas mustavöinen nainen, meidän ikioma Hanna!


Hannan bjj-taival alkoi 2009 Vaasasta, josta tämä muutti 2010 Jyväskylään, ja on heti alusta saakka ollut yksi seuran kantavia voimia. Oman kisaamisen ohella Hanna on pitänyt huolta siitä, että muutkin kehittyvät ja kehittävät omaa jiujitsuaan, ja valmentaminen ja treenien veto onkin Hannan osaamisen kovinta ydintä. Hannan ideakynästä ovat lähtöisin myös moni Fight Clubin tapahtuma, naisille järjestetyt vapari-iltamat Basement Beatdownit (tyttöjen ilta ja naisten päivä) sekä tietysti koko kansan Sparrimaraton. Toki koko Fight Clubin porukka on tehnyt näistä tapahtumista ihan huippuja. Kisamatoilla Hanna on saavuttanut useamman suomenmestaruuden, ja kansainvälisillä kentillä lukuisia em-mitaleita. Nyt koittaakin sitten uudet haasteet mustavöisten sarjoissa. Näiden meriittien ohella Hanna on panostanut lajiin myös toimimana tuomarina. Kaiken kaikkiaan kyse on monipuolisesta urheilijasta, joka nyt pääsee testaamaan itseään lajin huipulle. Koko Fight Club onnittelee Hannaa!

Vaikka tämän hetkinen asunto sijaitsee Ruotsissa, on Hanna fighclubilainen ja sellaisena pysyy.
Hannan vyön solmi lanteille Jarkko Mäkelä,
vyön antajana on koko Suomen Hilti komitea
sekä Pedro Duarte

Turkuun paikan päälle todistamaan pääsivät tällä kertaa Hannan lisäksi Elina, Venla ja Laura

sunnuntai 30. lokakuuta 2016

Sunnuntai 30.10. - X-pass

Päivän treeneissä drillattiin x-passia, mikä on varsin kätevä ohitus, mutta vaatii toimiakseen nopeutta sekä paljon toistoja. 

Lähdimme tekemään ohitusta tilanteesta, jossa kaveri istuu avoimessa guardissa eikä kummallakaan ole mitään otteita. Lähdetään astumaan jalka kaverin jalkojen väliin ja samalla tönäistään tätä saman puolen kädellä hartiasta taaksepäin. Toinen käsi tulee kaverin polven ulkopuolelle (voi joko tarttua lahkeesta kiinni tai käyttää pelkkää työntöotetta). Samalla kun kaveri horjahtaa taaksepäin, astutaan tukijalka kaverin lantion viereen, jatketaan työntöliikettä hartiasta, ohjataan kaverin polvi pois tieltä ja potkaistaan jalkojen väliin astuttu jalka isolla kaarella taaksepäin ja tuodaan se kaverin jalkojen ohi polvi pakilla -asentoon.

X-passia on todella vaikea tehdä tilanteesta, jossa ollaan jo kaverin guardissa ja tämä on päässyt hakemaan omia otteitaan ja hookkeja. Tämän vuoksi keskityimmekin siihen, että kaverin jalkojen väliin astutaan vain omasta aloitteesta ja siten, että lähdetään heti itse tekemään ohitusta. Kunnon horjutus kaverin hartiasta auttaa saamaan vauhtia ohitukseen sekä tekee tilaa jalan taakse potkaisulle. Samaa horjutusta (hartiasta + polvelta) voi tehdä hyvin myös tilanteesta, missä kaveri lähtee nousemaan selältään istuma-asentoon. "Vastapalloon" tehtynä horjutus on entistäkin tehokkaampi ja x-passin viimeistely siksi helpompaa. 

Toisaalta jos/kun pitää mielessä hyökkäävyyden eikä jää kaverin guardiin odottelemaan, on ohittamista helppo jatkaa myös silloin, kun x-pass ei ihan toimikaan. Hyviä jatkoja voivat olla esim. knee slide, torreador tai jalkaveto, riippuen siitä miten kaveri puolustaa ohitusta.

Oheiselta videolta löytyy tekemämme drillit sekä vähän muutakin asiaa x-passiin liittyen: