perjantai 21. huhtikuuta 2017

Sunnuntai 9.4. ohittamista

Koska treeneissä paikalla oli kokeneita konkareita, ei katsottu varsinaista uutta tekniikkaa vaan drillattiin jalkavetoa ja x-passia. Näissä ohituksissa nopeus on valttia, joten niitä ei voi drillata liikaa. Tavoitteena on saada ohitukset kunnolla selkärankaan, jolloin paikan autessa ohitus tulee kuin itsestään. Allekirjoittanut onkin viime aikoina huomannut, että paljon treenattu mutta vähän omassa varsinaisessa painissa näkynyt x-pass on pikku hiljaa tullut peliin automaattisena työkaluna kun paikka sattuu avautumaan.

torstai 20. huhtikuuta 2017

Sannan tunnelmia vapaaottelun EM-kisoista

Nyt tarjolla pientä reissurapsaa vapaaottelun EM-kisareissulta. 27.3-3.4.17 oltiin suomen maajoukkueen kanssa Bulgariassa mitalitaisteluja käymässä 8 ottelijan voimin. Oman finaaliotteluni hävisin tuomariäänin, joten saldona oli hopeaa.

Suomen edustusjoukkue
Lensimme maanantaina Sofiaan, jossa kilpailut käytiiin. Reissuun lähdin yksin tuntematta ketään joukkueesta, mutta täytyy sanoa että kyllä tää kamppailuporukka on aika huikeeta ja rentoa, viihdyin reissussa paremmin kuin hyvin. Tiistaina meillä oli kilpailijarekisteröinti ja punnitus, jossa sai painaa 1,5% yli kisapainon. Mun sarja oli siis 70,3 ja painoin tällä puntarilla 70.4. Meni siis oikein nappiin.
Keskiviikkona ja torstaina alkoi osa joukkueesta jo ottelemaan ja itse treenailin siinä alkuviikosta hieman. Treenailin aika paljon alasvientejä ja pistareita, pientä kevyttä hikeä pintaan ja yhtenä päivänä vielä vähän reippaammin sykkeet ylös koska oma matsi oli vasta sunnuntaina.

Sannan häkkityöskentelyä
Fiilis oli hyvä ja suht rento koko viikon ajan, semi kova jännitys oli päällä vasta lauantaina kun katselin mun sarjassa ottelevien tyttöjen matsia, josta selviäisi mun finaalivastustaja. Matsia katsellessa ajattelin että ihan sama kumpi sieltä tulee vastaan mutta sen verran väkevä tyttö oli painimaan ja lyömään tämä bulgarialainen, lopetti matsin matossa lyömällä (TKO), niin että tuomari tuli väliin. Kyllä se sai vähän karvoja pystyyyn. Siitä sitten sunnuntaille naputtelukaveri.
Sunnuntaiaamun puntarille heräsin jo kuudeksi varmuuden vuoksi, jotta pääsisin hyvissä ajoin tankkaamaan. Paino oli 2kg alle kisapainon eli tämäkin puntari meni oikein nappiin. Hiilaria ja vettä koneeseen ja takaisin sänkyyn pötköttämään vaikkei siitä mitään tullut kun focus oli jo niin vahvasti matsissa.


Alasvientien hakemista
 Hyvät lämmöt sai ainakin päälle auringon lämmössä, ja teippaukset yms sai rauhassa käydä laitattamassa ja sitten lähettiin bäkkärille odottelemaan omaa vuoroa. Joni Salovaara ja Janne Tulirinta tuli mun kulmaan, Jonilla oli kivan agressiivinen tyyli huutaa sieltä, vaikken kuullut kyllä oikeastaan yhtään mitään koska bulgarialaisten joukkue oli heidän takana huutamassa sopivasti. Osumia jaettiin erien aikana puolin ja toisin. Pääsin hyvin hiillostamaan ja liikuttamaan vastustajaa, mikä sai mut vähän hämilleni koska en oo tottunut siihen että minä pienempänä ihmisenä määrään etäisyyden ja kohdan missä mennään. Alasvientejä yritin tehdä mutta ne kaveri puolusti todella hyvin ja mentiinkin kaikki erät pystyssä eikä painittu kertaakaan matossa. Sekin oli jo aika uutta mulle ja poistuin ihan täysin omalta mukavuusalueelta.

Polvea pakkiin
Tuomariäänin meni voitto bulgarialaiselle ja olen tästä kyllä ihan yhtä mieltä. Enempi sai käännettyä tilanteita voitokseen ja osui lyönneillään enemmän, vaikkei ne kyllä aiheuttanut minkäänlaista mustelmaa tai huminaa päässä. Osuma kun osuma.
Matsi oli todella opettavainen ja sain tehtyä siellä juuri niitä asioita mitä oltiin täällä kotisalilla treenattu, eli jollain tapaa eteenpäin menty. Kokonaisuudessaan kun selvisi siistä häviämisen aiheuttamasta tunneryöpystä, olo oli oikeastaan aika hyvä. Nyt kohti toukokuun SM kisoja. :)

- Sanna

tiistai 11. huhtikuuta 2017

Tiistai 4.4. - Jalkalukkoja x-guardista

Tiistaina jatkettiin vielä x-guardin parissa, tällä kertaa keskittyen lukkopainitekniikoihin. Teimme aluksi jo tutuksi tullutta drilliä normaalin x-guardin ja yhden jalan x-guardin välillä. Päivän tekniikat lähtivät tilanteesta, jossa kaveri on sweepattu mattoon yhden jalan x:stä. Sweepin yksityiskohtia voi tarvittaessa muistella täältä.

Maahan kaaduttaessa kaverin jalka jää mukavasti kainaloon, mistä siihen voi lähteä hyökkäämään jalkalukoilla. Katsoimme tästä tilanteesta heel hookkia ja toe holdia, jotka molemmat lähtevät samasta asetelmasta. Vaihdetaan ensin omien jalkojen paikkoja siten, että kaverin lonkalle jäänyt jalka tuodaan sisäpuolelle kaverin jalan yli (Huom! Tämä liike ei ole sallittu bjj-säännöillä). Toinen jalka liu'utetaan kaverin ulomman jalan polvitaipeeseen ja samalla piilotetaan oma yli tuotu jalka tämän jalan polvitaipeeseen. Tärkeää tässä on huolehtia, että ote pysyy tiukkana (eli puristetaan polvilla) ja että kaverin polvi ei lipsahda pakoon omien jalkojen välistä.

Heel hook eli hiilari kiristyy tästä siten, että lähdetään omalla kyynärvarrella nostamaan kaverin kantapäätä kiertävällä liikkeellä ylöspäin. Toe holdia eli toukkaria varten puolestaan otetaan ote kaverin varpaista, työnnetään jalkaa kohti kaverin takamusta, noustaan mukana ylös ja otetaan kimuraote toisella kädellä. Lukko kiristetään työntämällä toisaalta kaverin varpaita kohti tämän kantapäätä sekä toisaalta koko pakettia kohti tämän takamusta.

Jalkalukkojen kiristämisen yksityiskohtia voi tutkia oheiselta videolta (mukana ensin nilkkalukko, sitten hiilari ja toukkari).




perjantai 7. huhtikuuta 2017

Sunnuntai 2.4. - Martinin seminaari ja EM-kisahuumaa

Viikonloppu menikin tavallisesta poikkeavissa merkeissä. Kotona Jyväskylässä vietimme lauantain ja sunnuntain Martin Aedman seminaarilla, josta saatiin aimo annos treeniä avoimen guardin pitämiseen, palauttamiseen ja spinnaamiseen.

Martin ja lauantain seminaarijengi
Seminaarin lisäksi hikoilua riitti myös vaparihäkissä sekä kotikatsomoissa, kun Sanna oli edustamassa Suomea ja Fight Clubia vapaaottelun EM-kisoissa Bulgariassa. Kisoista tulikin tiukan taistelun päätteeksi mukaan hopeaa kotiin tuotavaksi! Fight like a girl club onnittelee Sannaa ja jää odottamaan tarkempaa kisaraporttia tämän omasta kynästä.

Mitali kaulassa on helppo hymyillä

sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Sunnuntai 26.3. ja tiistai 28.3. - X-guardin saloja

Maaliskuun lopussa treenasimme peruskurssilaisille uutta tekniikkaa eli x-guardia. X-guard on avoimen guardin muoto, jossa kontrolloidaan kaveria olemalla sivuttain tämän jalkojen alla. Toinen jalka on hookkina kaverin lantiolla ja toinen kauimmaisen jalan polvitaipeella. Kaverin pään puoleista jalkaa kontrolloidaan puolestaan omalla kädellä (joko nilkan ympäriltä tai hakemalla jalka oman hartian päälle). Tästä kaveria voidaan horjuttaa työntämällä ja vetämällä hookkijaloilla.


Suomen toinen mustavöinen nainen Outi Järvilehto näyttää x-guardin mallia

Ensimmäinen sunnuntaina harjoittelemamme sweeppi lähti siten, että alempi polvitaipeessa oleva hookki tiputetaan kaverin kantapään taakse. Tästä kaveri kaadetaan taaksepäin työntämällä lantiolla olevalla hookilla sekä vetämällä kantapäähookilla. Kaverin kaatuessa vedetään omat jalat "takaisin" ja noustaan ylös hyvään asentoon, esim. polviseisontaa.

Oheisella videolla näkyy sekä x-guard positiona että toinen sunnuntain sweepeistä (nk. ylösnoususweep). Ylösnoususweepissä hyödynnetään teknistä ylösnousua, eli toinen jalka heitetään taakse tukijalaksi, jonka jälkeen pusketaan kaverin päälle pitäen koko ajan kontrolli hartialla olevasta jalasta.




Tiistaina harjoittelimme puolestaan siirtymistä x-guardin yhden jalan variaatioon tilanteesta, jossa kaveri lähtee purkamaan ylempää hookkia työntämällä sen alaspäin irti lantiolta. Tällöin tämä jalka heilautetaan kaverin jalan ulkopuolelta toiselle lonkalla ja polvitaipeessa ollut hookki tulee puolestaan kaverin nivusiin. Oma lantio pidetään ylhäällä ja jaloilla puristetaan tiukasti kaverin jalkaa. Jos kaveri lähtee puolestaan tästä purkamaan yhden jalan x:ää, voidaan tiputtautua takaisin normaaliin x-guardiin.

Yhden jalan x-guardissa on tärkeää muistaa eräs sääntöero bjj:n ja lukkopainin välillä: Bjj:ssä lantiolla olevaa jalkaa ei saa tuoda kaverin reiden keskilinjan yli, sillä tällöin on vaarana, että kaverin polveen tulee kiertoliike. Kisoissa tästä tilanteesta tulisi joko varaoitus tai diskaus. Lukkopainissa tämä "knee reaping" liike on puolestaan sallittu ja sitä käytetään jalkalukkojen yhteydessä.

Yhden jalan x-guardista kaveri voidaan sweeppata työntämällä tätä voimakkaalla lantioliikkeellä takaviistoon. Liikkeeseen auttaa se, että samalla kurotetaan omalla kädellä ristiin toiselle puolen mattoa. Oheiselta videolta näkyy sekä yhden jalan x-guard positiona että tämä sweeppi.



Lopuksi katsoimme vielä yhden lopetuksen eli suoran nilkkalukon. Tätä on erityisen kätevä lähteä tekemään, mikäli x-guardiin mennessä kaverin jalkaa ei ole saatu hartialle, vaan se on napattu omaan kainaloon. Nilkkalukkoa voi lähteä kiristämään kaverin ollessa seisaallaan, jos tämän paino saadaan pois lukotettavan jalan päältä, tai sitten lukon voi tehdä sweepin jatkoksi. Nilkkalukon kiristelyä voi muistella tarkemmin täältä.

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Tiistai 21.3. - Polvea läpi ja pakille sekä kääntöjuji


Tällä kertaa treeneissä opeteltiin tekniikkakomboa, joka lähtee liikenteeseen avoimesta guardista päältä. Avoimessa guardissa päällä on lähtökohtaisesti hyvä pitää huoli omasta vapaudestaan ja siitä, että tästä hyvästä hyökkäysasemasta lähtee nimenomaan pelaamaan sitä omaa peliään, eikä anna kaverille mahdollisuutta hakea otteita tai hookkeja kohdilleen. Eli kun hyökkäämään lähdetään niin lähdetään määrätietoisesti ja mennään perille asti, ennen kuin kaveri kääntää pelin omaksi edukseen. Huoli tulee pitää myös omien jalkojen suojaamisesta, ja päällä olijan otteluasennon tulisikin olla sellainen, että pää on samalla tasolla alla olijan kanssa, joustaen polvista, ei selästä. 

Knee slide passiin lähdettäessä haetaan ensin kontrollia kaverin puvusta polvien kohdalta ja viedään oma jalka kaverin jalkojen väliin. Alas mentäessa tämän samanpuoleisen jalan käsi viedään kaverin lantiolle ja samalla lähdetään liuttamaan jalkaa kaverin reiden/nivusen päältä, tähdäten polvea mattoon. Painon tulee olla tukevasti alhaalla kaverin päällä niin, että kaverin lantionseutu on hyvin kontrollissa.  Käden viemisessä lantiolle myös tärkeänä pointtina on pitää kyseinen käsi tiukasti omaa vartaloa vasten, jottei kaveri pääse tuomaan polvea käden alta eteen, estäen näin ohittamisen. Mikäli näin kuitenkin käy, voi asentoa korjata käyttämällä kaveria selällään, jolloin polvi on helpompi saada pois edestä.

Lantiolla oleva käsi on saatava kaverin kainaloon, ennen kuin varsinainen ohittaminen kannattaa tehdä. Muuten tulee pian kääntäneeksi kaverille selän, jonne näppärä kaveri nopeasti livahtaa. Tuodaan pää kaverin pään viereen mattoon kiinni (samalle puolelle minne ollaan liukumassa) ja työnnetään kaverin päätä taas toiseen suuntaan, eli "älä katto mua ku mä ohitan sua!". Toisella kädellä otetaan kontrolli kaverin ojentajan takaa. Jalka saadaan kokonaan ohi guardista niin, että liutetaan polvea suoraan sivulle, ja näin saadaan oma lantio mattoon. Voima ja paine jolla jalka lopulta läpi tuodaan, lähtee siis lantion liikkeestä kohti mattoa. Ohitus viimeistellään huolellisella sivusidonnalla.

Sivusidonnasta yksi lempijuttujani on lähteä hakemaan polvea pakille, eli knee ride. Tämä onnistuu niin, että pidetään kaverin yläkroppa huolellisella sivusidonnalla hallussa, ja samalla kontrolloidaan toisella kädellä lantiota tehden tilaa omalle jalalle. Se polvi, joka on lähempänä kaverin lantiota livautetaan masun päälle kun tilaa on ja viedään pään puoleinen käsi niskan taakse kontrolloimaan otteella puvusta. Hyvä paikka polvelle on about pallean päällä ja niskassa olevalla kädellä voi myös hieman vetää, jolloin polven painetta saadaan hieman korostettua. Pystyyn noustaessa toinen jalka viedään sivulle tukemaan asentoa, ja kaverin liikkuessa ja pyrkiessä pois, sitä käytetään apuna liikettä seuraillessa. Polven pakilla pitämisessä on kaksi vaihtoehtoa; joko pidetään polvi pakilla niin, että omat varpaat osuvat mattoon tai niin, että viedään varpaat kiinni kaverin lantioon, jolloin kontrolloidaan koko säären mitalla kaverin kroppaa.

Knee ridessa mukana liikkuessa on hyvä seurailla kaverin liikkeitä, josko sieltä paljastuisi paikkoja lopetuksille. Yleensä alla oleva kaveri lähtee puolustamaan knee ridea työntämällä polvesta ja katkarapuilemalla. Kovin usein tämän työntävän liikkeen seurauksena kaverin käden alle tulee tilaa, johon on hyvä iskeä. Kun tilaa tulee, viedään oma käsi joka on lähempänä kaverin lantiota tämän käden alta ja otetaan käsi tiukaan kontrolliin omaa kroppaa vasten ja vedetään hieman. Tämän jälkeen viedään niskassa ollut käsi kaverin takaraivolle ja ohjataan kaverin päätä pois tieltä. Sitten lähdetään pyörähtämään kaverin selkäpuolelle: ensin viedään ensin toinen jalka pään yli ja sen jälkeen takapuoli maahan niin, että päädytään kaverin toiselle puolen, kun missä alunperin oltiin, kaverin käsi omien jalkojen välissä. Kädestä pidetään tiukka ote, huolehditaan että peukalo on ylöspäin ja viimeistellään suora käsilukko, eli juji. 


Treenit veti ja tekstin kirjoitti: Hennariikka

Sunnuntai 19.3. - Kisakorviketreenit

Sunnuntaina kisattiin BJJ-joukkueiden SM-kilpailut, joissa klubin värivöisten naisten oli tarkoitus olla edustamassa. Kisareissu kuitenkin peruuntui loukkaantumisen ja sairastumisen vuoksi joten sunnuntaina painittiin sen sijaan ihan kotimatolla. Tarkempi kuvaus treeneistä tulossa.