tiistai 9. toukokuuta 2017

Sunnuntai 7.5. - Berimbolon treenausta

Jatkettiin edellisellä kerralla katsottua berimbolon treenausta. Tällä kertaa lähdettiin liikkeelle 50/50 aka fifty fifty guardista, eli tilanteesta, jossa molemmat istuvat ja kaverin toinen jalka on omien jalkojen välissä. Tällaiseen tilanteeseen voidaan päätyä esim. jos molemmat vetävät guardiin samanaikaisesti. Berimbolo tehtiin periaatteessa aivan samalla tavalla kuin viimeksikin, mutta tällä kertaa kaverin kaatamisesta ei saada voimaa pyörähdykseen. Ulommainen jalka tulee siis kaverin jalan ulkopuolelta kaverin sisäreidelle, toinen käsi tulee nilkalle, toisella kädellä otetaan vyöstä ote ja kierähdetään ylösalaisin. Toinen jalka tulee siis kontrolloimaan kaverin lantiolle. Kierähtäessä sisäpuolella olevan jalan voi tuoda varpaat mattoon ja kantapää ylöspäin, jotta kierähtäminen olisi helpompaa. Jatketaan berimboloa loppuun asti samalla tavalla kuin edelliselläkin kerralla. Käden vaihtaminen toiseen nilkkaan voi olla välillä hankalaa, mutta sisäpuolella jalalla voi auttaa vetämään toista jalkaa lähemmäksi.

Kerrattiin myös edellisellä kerralla tehtyä berimboloa kaverin seistessä ja lisäksi korpilompoloa.

sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Tiistai 2.5. - Berimbolo de la Rivasta

Tiistaina teimme de la Riva -guardin mausteeksi sweeppiä ja selänottoa berimbolon avulla. Oheiselta videolta voi tarkastella berimbolon perusperiaatteita sekä harjoitusliikkeitä, josta seinäpyörähdystä teimme myös treeneissä.



Päivän tekniikkaa lähdimme kuitenkin tekemään edellisviikolla tutuksi tulleesta de la Riva -guardista. Tässä toinen käsi pysyy normaalisti kaveri nilkalla ja toisella kurotetaan kaveria kiinni vyöstä. Tästä lähdetään kaatamaan kaveria takaviistoon yhdellä vahvalla liikkeellä siten, että kaveria kiskaistaan alaspäin vyöstä koko ylävartalon liikettä apuna käyttäen ja ponnistaen omaa lantiota maassa olevan tukijalan avulla kohti kaveria. Kaverin kaatuessa seurataan mukana lantion avulla ja pyörähdetään omien hartioiden päälle ylösalaiseen berimbolo-asentoon. Kädet pysyvät koko ajan kiinni: toinen kaverin nilkalla ja toinen vyöllä.

Tästä päästään berimbolon toiseen vaiheeseen, eli jalanvaihtoon: Nilkalla ollut käsi vaihdetaan kaverin toisen jalan nilkkaan ja samalla oma polvi/sääri tuodaan kaverin polvitaipeeseen. Tällä jalalla potkaisemalla saadaan kaverin kroppaa ojennettua ja liu'utettua lähemmäs omaa syliä. Ote kaverin nilkasta pysyy koko ajan ja estää kaverin pakenemisen.

Kun kaverin selkä on tarpeeksi lähellä, kurotetaan vyöllä olleella kädellä kiinni kaverin kaulalta ja tuodaan alempi hookki paikalleen. Tämän jälkeen irroitetaan nilkkote toisesta jalasta ja viimeistellään turvavyöote sekä tuodaan toinenkin hookki paikalleen.

Katsoimme nopeasti myös ns. korpilompolo-versiota, jossa de la Riva -sweepin jälkeen ei lähdetäkään tekemään varsinaista berimboloa, vaan pyörähdetään kuperkeikalla suoraan kaverin päälle. Tämä voi olla toimiva versio etenkin, jos kaveri jää sweepin jälkeen niin kauas, ettei tämän nilkasta ole mahdollista saada otetta.

keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Tiistai 25.4. ja sunnuntai 30.4. - De La Riva Guardia

Katsoimme allekirjoittaneen lempitapaa pelata guardia: de la riva guard. Lähdettiin taas liikkeelle normaalista avoimesta guardista ilman otteita ja kun kaveri seisoo. Otetaan otteet kaverin hihoista (huom! sormia ei saa työntää kaverin hihojen sisälle), ammutaan jalat hookeiksi kaverin polvitaipeisiin ja samalla liikutetaan lantio lähemmäs. Kuten aina guardin pelaamisessa, muistetaan koko ajan liikuttaa kaveri sekä omien käsien että jalkojen avulla. Vaihdetaan toisen käden hihaote toiseen hihaan ja toinen käsi tuodaan kaverin nilkan taakse. Nilkan puoleinen jalka kiepsautetaan kaverin jalan ulkopuolelta kaverin jalan ympäri. Jalka tulee aktiiviseksi hookiksi kaverin sisäreidelle. Toinen jalka voi jäädä polvitaipeeseen tai sen voi tuoda kaverin reidelle tai lantiolle. Muistetaan edelleen liikuttaa kaveria. Toisella kädellä voi hihan sijasta kontrolloida myös kauluksesta. Jotta saadaan De la riva hookki pysymään hyvin kaverin sisäreidellä, ei olla täysin kohtisuorassa kaveria vastaan vaan hieman kulmassa. Oma pakara tulee kaverin jalkapöydän päälle.

Edettiin de la rivasta selkään. Tekniikka alla videon muodossa:


Selkäänmenossa tärkeää on, että kun lähdetään de la rivaan, lähdetään samantien työntämään hookkia syvemmälle ja etenemään, ettei kaverille jää aikaa poistaa hookkeja. Useasti hookkia syvälle työntäessä kaveri kaatuu polvilleen kilppariin, tällöin pidetään edelleen käsi vyössä kiinni ja vedetään itsemme kaverin selkäpuolelle. Näin ollen ei siis saada suoraan selkää haltuun, mutta kun kotrolloidaan kolme sekuntia takaa kilpparissa olevaa kaveria, saadaan sweeppipisteet. Tästä voi myös lähteä etenemään selkäkontrolliin. De la riva onnistuu myös kun kaveri on alhaalla toinen polvi maassa ja toinen polvi pystyssä. Suoraan selkäänmeno ei yleensä kuitenkaan onnistu, vaan päädytään jälkimmäiseen tilanteeseen, jossa kaveri menee kilppariin.

maanantai 24. huhtikuuta 2017

Tiistait 11. ja 18.4. - Pistelaskua ja kisadrillejä

Finnish Openeiden sekä muiden kevään ja kesän kisojen vuoksi vedimme parit peräkkäiset treenit keskittyen hieman enemmän kisanäkökulmaan painimisessa. Emme treenanneet uusia tekniikoita, vaan ohjelmassa oli paljon lyhyitä ja kovatempoisia positiosparrieriä (avoimesta guardista alta ja päältä) sekä normaalia sparria pystystä. Tavoiteena oli sekä hioa omia lempitekniikoita että kiinnittää huomiota sweeppien ja ohitusten jälkeiseen nk. scramble-tilanteeseen. BJJ:ssähän kaikki pistesuoritukset vaativat 3 sekunnin kontrollin kaverista, joten tilanteet on tärkeä tehdä kunnolla loppuun saakka sekä varmistaa hyvä kontrolli kaverista suorituksen jälkeen. Ohessa on lista kaikista BJJ:n pistesuorituksista:

Alasvienti: 2 pistettä
Sweep: 2 pistettä
Polvi pakilla: 2 pistettä
Guardin ohitus: 3 pistettä
Mount (vastustaja mahallaan tai selällään): 4 pistettä
Selkäkontrolli (turvavyö + hookit): 4 pistettä

Esim. ohituksesta ei saa pisteitä niin kauan kuin kaverin jalat ovat osittainkin välissä

IBJJF:n sääntökirja löytyy kokonaisuudessaan täältä. Sieltä voi lukea tarkemmat vaatimukset ja mahdolliset poikkeukset pisteytykseen sekä luonnollisesti kaikki muutkin voimassaolevat säännöt. Mutta paras tapa opetella sääntöjä on lähteä rohkeasti kisaamaan! :) Ekoja (tai vaikka toisiakin) kisojaan odotellessa voi lukea esim. oheinen blogiteksti.

Tiistain treenien välissä juhlittiin pääsiäistä painien Hannan ja Venlan ohjauksessa. Tästä vierailusta on tulossa pidempi juttu myöhemmin.


"Ottelussa joko voitetaan tai opitaan"


perjantai 21. huhtikuuta 2017

Sunnuntai 9.4. ohittamista

Koska treeneissä paikalla oli kokeneita konkareita, ei katsottu varsinaista uutta tekniikkaa vaan drillattiin jalkavetoa ja x-passia. Näissä ohituksissa nopeus on valttia, joten niitä ei voi drillata liikaa. Tavoitteena on saada ohitukset kunnolla selkärankaan, jolloin paikan autessa ohitus tulee kuin itsestään. Allekirjoittanut onkin viime aikoina huomannut, että paljon treenattu mutta vähän omassa varsinaisessa painissa näkynyt x-pass on pikku hiljaa tullut peliin automaattisena työkaluna kun paikka sattuu avautumaan.

torstai 20. huhtikuuta 2017

Sannan tunnelmia vapaaottelun EM-kisoista

Nyt tarjolla pientä reissurapsaa vapaaottelun EM-kisareissulta. 27.3-3.4.17 oltiin suomen maajoukkueen kanssa Bulgariassa mitalitaisteluja käymässä 8 ottelijan voimin. Oman finaaliotteluni hävisin tuomariäänin, joten saldona oli hopeaa.

Suomen edustusjoukkue
Lensimme maanantaina Sofiaan, jossa kilpailut käytiiin. Reissuun lähdin yksin tuntematta ketään joukkueesta, mutta täytyy sanoa että kyllä tää kamppailuporukka on aika huikeeta ja rentoa, viihdyin reissussa paremmin kuin hyvin. Tiistaina meillä oli kilpailijarekisteröinti ja punnitus, jossa sai painaa 1,5% yli kisapainon. Mun sarja oli siis 70,3 ja painoin tällä puntarilla 70.4. Meni siis oikein nappiin.
Keskiviikkona ja torstaina alkoi osa joukkueesta jo ottelemaan ja itse treenailin siinä alkuviikosta hieman. Treenailin aika paljon alasvientejä ja pistareita, pientä kevyttä hikeä pintaan ja yhtenä päivänä vielä vähän reippaammin sykkeet ylös koska oma matsi oli vasta sunnuntaina.

Sannan häkkityöskentelyä
Fiilis oli hyvä ja suht rento koko viikon ajan, semi kova jännitys oli päällä vasta lauantaina kun katselin mun sarjassa ottelevien tyttöjen matsia, josta selviäisi mun finaalivastustaja. Matsia katsellessa ajattelin että ihan sama kumpi sieltä tulee vastaan mutta sen verran väkevä tyttö oli painimaan ja lyömään tämä bulgarialainen, lopetti matsin matossa lyömällä (TKO), niin että tuomari tuli väliin. Kyllä se sai vähän karvoja pystyyyn. Siitä sitten sunnuntaille naputtelukaveri.
Sunnuntaiaamun puntarille heräsin jo kuudeksi varmuuden vuoksi, jotta pääsisin hyvissä ajoin tankkaamaan. Paino oli 2kg alle kisapainon eli tämäkin puntari meni oikein nappiin. Hiilaria ja vettä koneeseen ja takaisin sänkyyn pötköttämään vaikkei siitä mitään tullut kun focus oli jo niin vahvasti matsissa.


Alasvientien hakemista
 Hyvät lämmöt sai ainakin päälle auringon lämmössä, ja teippaukset yms sai rauhassa käydä laitattamassa ja sitten lähettiin bäkkärille odottelemaan omaa vuoroa. Joni Salovaara ja Janne Tulirinta tuli mun kulmaan, Jonilla oli kivan agressiivinen tyyli huutaa sieltä, vaikken kuullut kyllä oikeastaan yhtään mitään koska bulgarialaisten joukkue oli heidän takana huutamassa sopivasti. Osumia jaettiin erien aikana puolin ja toisin. Pääsin hyvin hiillostamaan ja liikuttamaan vastustajaa, mikä sai mut vähän hämilleni koska en oo tottunut siihen että minä pienempänä ihmisenä määrään etäisyyden ja kohdan missä mennään. Alasvientejä yritin tehdä mutta ne kaveri puolusti todella hyvin ja mentiinkin kaikki erät pystyssä eikä painittu kertaakaan matossa. Sekin oli jo aika uutta mulle ja poistuin ihan täysin omalta mukavuusalueelta.

Polvea pakkiin
Tuomariäänin meni voitto bulgarialaiselle ja olen tästä kyllä ihan yhtä mieltä. Enempi sai käännettyä tilanteita voitokseen ja osui lyönneillään enemmän, vaikkei ne kyllä aiheuttanut minkäänlaista mustelmaa tai huminaa päässä. Osuma kun osuma.
Matsi oli todella opettavainen ja sain tehtyä siellä juuri niitä asioita mitä oltiin täällä kotisalilla treenattu, eli jollain tapaa eteenpäin menty. Kokonaisuudessaan kun selvisi siistä häviämisen aiheuttamasta tunneryöpystä, olo oli oikeastaan aika hyvä. Nyt kohti toukokuun SM kisoja. :)

- Sanna

tiistai 11. huhtikuuta 2017

Tiistai 4.4. - Jalkalukkoja x-guardista

Tiistaina jatkettiin vielä x-guardin parissa, tällä kertaa keskittyen lukkopainitekniikoihin. Teimme aluksi jo tutuksi tullutta drilliä normaalin x-guardin ja yhden jalan x-guardin välillä. Päivän tekniikat lähtivät tilanteesta, jossa kaveri on sweepattu mattoon yhden jalan x:stä. Sweepin yksityiskohtia voi tarvittaessa muistella täältä.

Maahan kaaduttaessa kaverin jalka jää mukavasti kainaloon, mistä siihen voi lähteä hyökkäämään jalkalukoilla. Katsoimme tästä tilanteesta heel hookkia ja toe holdia, jotka molemmat lähtevät samasta asetelmasta. Vaihdetaan ensin omien jalkojen paikkoja siten, että kaverin lonkalle jäänyt jalka tuodaan sisäpuolelle kaverin jalan yli (Huom! Tämä liike ei ole sallittu bjj-säännöillä). Toinen jalka liu'utetaan kaverin ulomman jalan polvitaipeeseen ja samalla piilotetaan oma yli tuotu jalka tämän jalan polvitaipeeseen. Tärkeää tässä on huolehtia, että ote pysyy tiukkana (eli puristetaan polvilla) ja että kaverin polvi ei lipsahda pakoon omien jalkojen välistä.

Heel hook eli hiilari kiristyy tästä siten, että lähdetään omalla kyynärvarrella nostamaan kaverin kantapäätä kiertävällä liikkeellä ylöspäin. Toe holdia eli toukkaria varten puolestaan otetaan ote kaverin varpaista, työnnetään jalkaa kohti kaverin takamusta, noustaan mukana ylös ja otetaan kimuraote toisella kädellä. Lukko kiristetään työntämällä toisaalta kaverin varpaita kohti tämän kantapäätä sekä toisaalta koko pakettia kohti tämän takamusta.

Jalkalukkojen kiristämisen yksityiskohtia voi tutkia oheiselta videolta (mukana ensin nilkkalukko, sitten hiilari ja toukkari).